sâmbătă, 2 aprilie 2022

Experiențe

Experiențe.
Prin viață.


Mi-am dat cu părerea cîndva, legat de religie,. că se află o îndeletnicire grație căruia credinciosul scapă de multe frici existențiale.
În așa condiții, își poate urma nițel mai destins condiția de om. În care eu unul văd lucruri nu chiar glorioase, ci banala agresivitate, carele prin definiție e-un mijloc voind să domine alți semeni.
O replică a religiei este a decreta vreun om - viu ori dus - mai mare / nemaipomenit / sfînt. Veți observa că adepții aceluia una-două sar în sus dacă nu ești de acord cu ei. Iar dacă nu sar una-două, o vor face la trei-patru...

Pe fila unul montaniard, apare o imagine, între altele indicînd acolo un om fain, cît și legendar, mai exact (sper să-mi aduc aminte corect numele real) Janos Torok, supranumit Joe Indianul.


Mi s-a oprit oprit din start privirea la ochii respectivului, mai exact la cartea deschisă de acolo, dar am zis să nu stric plăcerea acelor fani.
Doar, din banală curiozitate de-a afla amănunte despre un om la locul său (așa mi-a lăsat impresia, cu urechea aplecată vag spre dînsul, în decursul anilor), mi s-a făcut dor sî aflu mai multe despre el.
Ce-a mai făcut.

Așa că am întrebat, la comentariile acelei postări, dacă nu va fi scris ceva, despre acțiunile lui.
Și poate aici nu am formulat chiar perfect:
„E scrisă pe undeva, legenda lui Joe de care vorbești?”
Mi-a răspuns cel care pusese imaginea (plus legenda, despre... legendă), și despre care avusesem o părere bunicică, fie și uitînd că ambalajul ni-i una, iar marfa acoperită alta.
„E scrisă pe pereții Cheilor Turzii și nu numai!”
Între alte direcții la care mi-a fugit gîndul la așa zisă, a fost cea cu religia, pomenită mai sus.
Mai exact, din cercul de confort produsă de un Dumnezeu mai mic, era tratat de sus careva bănuit a fi mai mic/străin pe acolo,
Dincolo de asta, m-a traversat bănuială că acei fani nu cunoșteau despre Joe nici cît știu eu. Asta, pentru că zona sfîntă ne protejează și lenea. De pildă, aceea de-a ne obosi să știm ceva inclusiv despre acea divinitate.

M-a scăpat gura scurt, că amatorii de mituri îmi par ființe tare interesante.
Amicul a ținut să răspundă, cred eu ca nuca în perete, iar în același timp circumscris atitudinii de care spuneam mai sus: „Nu e niciun mit. Cariera de cățărător a lui Joe este impresionanta.”

Un alt băiat de treabă m-a luat și el din scurt: „Mircea Ordean, vaia con Dios,.... Tu stii de cine intrebi aici?”
Eu, la o adică, tocmai asta făcusem inițial, voisem să știu de acela.

Firește, nici subsemnatul nu le-a rămas dator...









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu