duminică, 2 februarie 2020

MUNTE. Istorie. Felie de mitul Cuxi Șerban

De bine ce buchiseam zilele acestea la o revistă interbelică de munte, am zis să mă odihnesc activ. Și anume dînd, în metrou, search la numele unuia dintre animatorii Clubului Alpin Român.
E vorba de Vasile Steopoe.

Descopăr că pe net are multă trecere are o afirmație:
„Conform cărții lui Niculae Baticu - "Pe crestele Carpaților", primul român pe Matterhorn a fost Vasile Steopoe în 1929. Era secretarul de atunci al Clubului Alpin Român.”

Pînă aici (minus mici erori istorice - v. PS) totul e în regulă.
Mă trezesc însă că pasajul e luat copy-paste și pus la fila unui ...cimitir (clujean).

Mi-am zis că vreun inimos ține să se producă astfel.
Pentru ca finalmente să dau peste aceleași leite idei (V.S. secretar la CAR în 1929) pe fila lui Dinu Mititeanu.
De unde bănuiala mea, poate întemiată, că pînă și pe așa cîmp dumnealui se pune în slujba lui Cuxi și a familiei sale.

La o adică, m-ar fi mirat să nu procedeze așa.
Adică să turuie pe alte felii www. pe subiect, iar pe cele menționate de mine mai sus, nu...

PS
Erorile din citat.
1. Cartea are doi autori, mai exact și pe Radu Țițeica..
2. În 1929 CAR nu exista, luînd naștere abia peste cinci ani. V. Steopoe îi va fi secretar general, nu secretar..

PS2

https://howlingpixel.com/i-ro/Alexandru_%C8%98erban
... preia materialul Wikipedia dedicat lui A. Șerban.
Dacă observ eu bine acolo, subiectului filei i se acordă trei rînduril iar fiului său cinci.
Puteți spune liniștiți că am ce am cu bietul Cuxi.

PS3
Mititeanu face caz de casa (foarte probabil cu etaj. căci Cuxi vopsește la un moment dat un grilaj de la parter) pe care ar fi pierdut-o familia Șerban, dacă în călătoriile ei în Occident (acceptate de regimul comunist) rămînea acolo.
Inevitabil mi-am pus problema ce fel de oameni au în orînduirea cu pricina asemenea casă.
Or, bunicul lui Cuxi fusese bun profesionist, dar și fruntaș țărănist. Decis e poate înțelege de unde banii necesari...

Un pic de mirare ar fi cum de nu au confiscat-o măcar în parte comuniștii. Simt că Șerban - fiul țărănistului și tatăl lui Cuxi - au colaborat cu regimul pomenit.
Nu spun că asta e rău. Doar îmi explicam.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu