sâmbătă, 1 februarie 2020

[MUNTE. ISTORIE] Două rînduri despre înaintașul Sorin Tulea (1915-2005).

Mi-am zis să scriu două rînduri despre înaintașul Sorin Tulea (1915-2005). Și s-au făcut (pînă acum) 20 de pagini.
Foarte posibil să fie o jumătate, din ce va rezulta finalmente.



Nu mi-a fost simpatic (sentiment care nu întreabă, dacă să ne cuprindă...). Dar a trecut prin multe. Bune și rele sau foarte rele.
La chestiune, priveam aseară un documentar despre regina Maria.
Avînd ca spectatori ființe umane, invitabil realizatorul media croiește un personaj pozitiv, în care să se proiecteze (cu minimul efort aferent) publicul
Ba îi place și acelui autor, să plămădească imaginea acelui zeu.
(cu așa ocazie se dă satisfacție și cerinței sociale, căreia îi sîntem supuși îndeobște, de a ridica și menține zei)

N-am putut proceda astfel cu S. Tulea (chit că în măreții legate de dînsul a căzut pînă și un Neagu Djuvara). Am căutat să-l prezint cu toate. Cele adevărate mai exact.
Între altele, nu mă împac și pace cu modul lui naționalist de a prezenta lucrurile. Naționalismul fiind, cred eu, rudă cu infantilismul.

Are obsesie împotriva lui Churchill (nu și împotriva lui Roosevelt), legat de care bănui reproșuri inconștiente adresate tatălui său, colonelul Carol Tulea.
La naționaliști n-ai vedea și pace minimă meditație, dacă vesticii erau obligați să nu ne 'abandoneze' la Yalta. E de ajuns să-i fie infantilului bine. Să nu ajungă el sub ruși.

Iritarea asta cu rușii vine de la două categorii.
A înstăriților care au pierdut averi, respectiv a inșilor medii care nu suportau vreun stăpîn (în afara Poporului Rrromân...).
Altminteri, simt că ultimii au constituit și baza susținătorilor comunismului. Atîta doar că atunci aveau alte mobiluri. Nu suportau să fie supuși burghezilor și moșierilor.


PS

Două rînduri vreau, din principiu, să scriu și despre revista România Pitorească, mai exact despre oamenii de acolo.
Foarte probabil ca și acel material să se întindă, amînînd iar volumul-mărgică (adică lăudat mult de găina lui Ion Creangă).

Asta e.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu