duminică, 24 mai 2020

ISTORIE. Niculae Gherasi (1903-1994)

Niculae Gherasi este bucureșteanul (și el îndrumat anterior, altminteri, de alții) care l-a dus pe Șerban Țițeica pe valea numită ulterior de fratele său Radu, în prima hartă abruptului, drept a Gălbenelelor.
Ulterior, s-a aflat alături de cei doi frați în prima ascensiune cunoscută a versantului nordic din Moraru (Bucegi)

A trăit între 1903 și 1994.
De profesie geolog.
”Profesorul Ludovic Mrazec (1867 - 1944), director atunci al Institutului Geologic, în intenția de a moderniza activitatea institutului, a trimis o serie de tineri cercetători la Universitatea Basel (Elveția), care au devenit ulterior savanți în domeniul geoștiințelor românești și mondiale, ca Al. Codarcea, Șt. Ghica Budești, Nic. Gherasi, G. Manolescu, Paliuc, Emilia Saulea. La Universitatea din Basel era profesor Max Reinhard, un timp asistent al lui L. Mrazec la Universitatea București...”
Fotografie postată pe fila Facebook Societatea Geologică a României:




La peste 80 ani întreprindea călătorii de studii în munții țării, de care pomenește într-o scrisoare către subsemnatul...:

Am plecat din București la începutul acestei luni la Caransebeș pentru a rezolva unele controverse pe care le-am avut cu un colaborator la est de de Valea Timișului. Am avut intenția să iau cu mine și cele 2 pagini scrise la mașină cu privire la discuțiile pe care le-am avut împreună și să le grupez și ordonez mai bine. Din păcate nu le-am găsit, deși era plicul dumitale trimis prin poștă. Trebuie să recunosc însă că lucrînd zilnic inclusiv și 2 duminici nu prea aș fi avut răgaz să mă ocup de acele pagini.

Astăzi mă întorc în Capitală și cum mîine aștept să vină poșta cu pensia de dimineață voi avea posibilitatea să caut cele două pagini rătăcite. Bineînțeles că pînă ce voi pleca din nou pe teren la 31 Iulie, voi avea timp suficient să mă ocup de răspunsuri ceva mai substanțiale.

În august voi lucra la vest de muntele Țarcu unde împreună cu un coleg tînăr voi cerceta cîteva văi și coame, iar serile și nopțile voi sta în cort. Sper să fie vreme favorabilă. După 15 August voi participa, cu colectivul ce redactează foaia geologică a Godeanului, la vreo două-trei excursii pînă în Țarcu și Căleanu, apoi probabil pe la sfîrșitul acelei luni vom merge pe Rîul Șes și pe Lăpușnic sub Retezat.

Trebuie să fac rost de un altimetru, i-am simțit lipsa acum în Iulie. Deasemenea și de un sac de dormit ușor, eu am unul prea voluminos și călduros.

Cu sentimente amicale,

Al dumitale,

Nicolae Gherasi



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu